SAN Centra voor Medische Diagnostiek heeft per 1 januari een vernieuwd bestuur. Karin Nabbe (Diagnostiek voor U) is benoemd tot voorzitter. Danielle Horbach (Star-shl) en Michiel Baldal (Diagnovum) zijn toegetreden als bestuursleden. Jeannette Goudriaan (Starlet-DC) blijft actief binnen het bestuur en vervult de rol van penningmeester. Samen vormen zij het bestuur van de branchevereniging.
SAN vertegenwoordigt de medisch diagnostische centra in Nederland: gespecialiseerde organisaties die dagelijks laboratoriumonderzoek, beeldvormende diagnostiek en functieonderzoek uitvoeren voor zorgverleners in de eerste en tweede lijn. Denk aan bloed- en urineonderzoek, microbiologie en pathologie, maar ook aan röntgenfoto’s, echo’s en long- en hartfunctietests.
Karin Nabbe, voorzitter van SAN:
“Medische diagnostiek is een onmisbare pijler onder de zorg. Met dit nieuwe bestuur willen we de zichtbaarheid van de sector verder vergroten en ons inzetten voor toegankelijke, innovatieve en kwalitatief hoogwaardige diagnostiek, zodat zorgverleners en patiënten kunnen blijven rekenen op tijdige en betrouwbare onderzoeksresultaten.”
De leden van SAN werken voor onder meer huisartsen, ziekenhuizen, verloskundigen, GGD’s, verpleeghuizen en GGZ-instellingen. Met een landelijk netwerk van priklocaties en moderne digitale systemen leveren zij snel en betrouwbaar diagnostische informatie die essentieel is voor goede zorg.
SAN zet zich in voor een toekomstbestendige medische diagnostiek door belangenbehartiging richting overheid en zorgverzekeraars, het stimuleren van digitalisering en innovatie, en het bevorderen van kwaliteit en samenwerking binnen de sector.